Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighedForrige indlæg:

Antropolog Sofie Amalie Poulsen præsenterer rapporten "Hverdag i varetægt". (Foto: Bent Dahl Jensen, Café Exit)

I varetægt på en uddannelsesafdeling: ”På 4. Vest bliver man træt på en anden måde”

Det var et tilløbsstykke, da antropolog Sofie Amalie Poulsen onsdag aften (20. august) præsenterede sin rapport”Hverdag i varetægt” ved et møde i Café Exit. Der deltog indsatte og løsladte, ansatte fra flere fængsler og Kriminalforsorgen, medarbejdere fra samarbejdsorganisationer foruden ansatte og frivillige i Café Exit.

”Formålet med rapporten er at give indblik i de indsattes oplevelser og erfaringer under de beskrevne forhold og rammer for varetægtsfængsling – og at bringe deres stemmer frem i debatten om deres muligheder og rettigheder,” skriver Sofie Amalie Poulsen i indledningen. For selv om Den Europæiske Torturkomité, FN’s Torturkomité og andre har udtrykt bekymring for omfanget og længden af varetægtsfængslinger i Danmark, herunder brugen af isolation, så findes der meget lidt viden på området ”og endnu mindre om de indsattes oplevelser”.

Rapporten er udarbejdet på baggrund af fire måneders feltarbejde på uddannelsesafdelingen 4. Vest i Vestre Fængsel i København, hvor hun i gennemsnit har tilbragt tre dage om ugen, bl.a. som frivillig ved Café Exits ugentlige aktiviteter på afdelingen. Herudover har hun lavet 17 interviews med indsatte. Rapporten indeholder mange citater fra indsatte, som alle er anonymiserede.

4. Vest – den eneste uddannelsesafdeling i et arresthus

På uddannelsesafdelingen 4. Vest går de indsatte i skole fem dage om ugen og får undervisning i dansk, engelsk, matematik og historie på grundskoleniveau. Enkelte tager HF-enkeltfag. Derudover er der mandag morgen fællestimer med Novavi, der står for misbrugsbehandling i danske fængsler, og tirsdag morgen er der aktiviteter med Café Exit. Der er 19 pladser på afdelingen, der er den eneste uddannelsesafdeling i et arresthus. Herudover adskiller den sig fra fra de øvrige afdelinger i Vestre Fængsel ved, at der er åbne døre i dagtimerne, hvilket bidrager ”til bedre forhold til de ansatte, bedre sociale forhold og oplevelser af at blive behandlet som mennesker”. Der er i alt 504 pladser i Vestre, og hovedparten af de øvrige indsatte sidder isoleret 23 timer i døgnet i deres celle. Én time om dagen er de på gårdtur med de andre indsatte fra afdelingen. Ellers kan dagen gå med cellearbejde, ”med at se fjernsyn, sove, læge og skrive breve, træne eller gå frem og tilbage i cellen”. Der er dog nogle varetægtsfængslede, har beskæftigelse uden for cellen.

De indsatte på 4. Vest har siddet i andre afdelinger i fængslet, før de kom til uddannelsesafdelingen, og de oplever ”skolegangen og de faglige stimuli som en kontrast til livet i resten af huset, hvor tankemylderet kan fylde meget i den tid, der tilbringes på cellen”. På 4. Vest oplever de at blive ”træt på en anden måde, at at lære, af at der bliver stillet positive forventninger til én og af de sociale fællesskab, der følger deraf”.

Jonas udtrykker værdien af at have fællesskab med andre sådan: ”Det er, at du har åbne døre. Det er, at du hele tiden er i kontakt med folk. Du har det sjovt. Du har undervisning. Du laver hele tiden noget. Du snakker med folk, så man glemmer at holde øje med tiden. (…) Det gør det mere socialt, jo. Man føler sig mere fri, man kommer af med noget stress. Du får måske et par timer, hvor du ikke bare ligger derinde [på cellen] og tænker på alle problemerne eller et eller andet. Så det aflaster dig på en eller anden måde. Du ser noget positivt i stedet for kun at tænke negative tanker.”

Det, at der er åbne døre på 4. Vest, betyder, at de indsatte på afdelingen har mere kontakt med de ansatte, både lærerne og fængselsbetjentene, end på andre afdelinger – og de indsatte på 4. Vest fortæller, at de i høj grad føler behandlet som mennesker. En fortæller, at han blev ”rigtig rørt”, da en betjent tiltalte ham ved navn og gav ham hånden, fordi han ellers var blevet kaldt ved sit cellenummer.

Selv om de indsatte på 4. Vest har bedre og friere forhold end andre indsatte i Vestre Fængsel, så er det ”stadig ikke sjovt at sidde i fængsel,” som Noah siger. De er fortsat underlagt overvågning og vilkår for varetægtsfængsling, og særligt besøgsforholdene og de lange varetægtsfængslinger fylder meget hos de indsatte, fremgår det af rapporten.

Varetægtsfængslede har som udgangspunkt ret til besøg, men det skal godkendes af politiet, som kan nægte eller kræve, at besøget overvåges. Derudover er de varetægtsfængslede ikke garanteret ugentlige besøg, og besøgstiderne er korte. Også mulighederne for at ringe er begrænsede. Det er noget af det, der er blevet kritiseret af FN’s Torturkomité. På 4. Vest har de indsatte adgang til at ringe flere gange ugentligt, og det er noget, de indsatte tillægger stor værdi. Noah siger: ”Det, der betyder alt og allermest for mig. Det er faktisk ikke de åbne døre, men det er det, jeg kan ringe til min familie to gange om ugen.”

Anbefalinger

Afslutningsvis indeholder rapporten en række anbefalinger til Folketinget og Kriminalforsorgen. Det gælder bl.a.:

• At Folketinget stadfæster telefoni og besøg som en rettighed for indsatte i varetægt.

• At Folketinget indskriver uddannelsesfællesskaber i arrester som en prioritet i den kommende aftale for Kriminalforsorgens økonomi.

• At Direktoratet for Kriminalforsorgen indfører et digitalt system til booking af besøg.

• At Direktoratet for Kriminalforsorgen etablerer bedre forhold for besøg med børn, fx ved at skabe en børnebesøgsafdeling uden for fængslet med en legeplads.

• At Direktoratet for Kriminalforsorgen har skærpet opmærksomhed på, at indsatte er længe i varetægtsfængsling, og tager konkrete skridt til at sikre alle ansatte ordentlig tid til og muligheder for relationsarbejde.

• At Direktoratet for Kriminalforsorgen udbreder uddannelsesafdelingen og andre muligheder for sociale fællesskaber. Forholdene på 4. Vest bør udbredes til flere afdelinger samt til andre arresthuse. Efterspørgslen på uddannelse er stor blandt de indsatte, og flere indsatte bør kunne indgå i uddannelsesfremmende fællesskaber.

• At Direktoratet for Kriminalforsorgen udbreder Café Exit og andre civilsamfundsorganisationers tilbud i arresthusene.

• At Direktoratet for Kriminalforsorgen implementerer en platform til videndeling blandt uddannelsesvejledere om uddannelsesmulighederne på andre matrikler (fængsler).

Du kan læse hele rapporten og downloade den her.

Rapporten ”Hverdag i varetægt” indgår som en del af en specialeafhandling ved Institut for Antropologi ved Københavns Universitet.

Sofie Amalie Poulsen har tidligere været med til at udarbejde rapporten ”Uddannelse til indsatte”, der blev udgivet af tænketanken Perspektiv i 2023.